Øvelsesopgave: System til køb og salg af værdipapirer

Hos firmaet S.I. de Gade & Wexelmann Ltd. i Langtborteland, hvor der løbende handles med værdipapirer, ønsker man et program til at styre handlerne med.

Firmaet er ikke stort, og alle handler ordnes ved hjælp af en enkelt telefon (kun en linie), og sådan ønsker hr. S.I. de Gade, at det fortsat skal være. Kunderne må for alt i verden ikke mærke forskel, siger han. Om morgenen kl. 9.00 åbner Ulla Hansen for telefonen (de har kun en telefon), og frem til kl. 10.00 kan kunder ringe ind og oplyse om, hvilke værdipapirer de har, som måske skal handles.

Det nye system skal registrere hvilke papirer, der kan handles den dag, og hvor stort pålydende hvert papir har for hver kunde. Kun papirer, som er tilmeldt om morgenen, kan handles senere på dagen. Det skyldes lovgivningen, der kræver at firmaer som S.I. de Gade & Wexelmann Ltd, skal have kontaktet ejerkontoret (under pengeministeriet) for at få ejerskabet bekræftet. Ejerkontoret hindrer nu, at samme papir bliver solgt i forskellige firmaer på samme dag (det er ulovligt). Fra 10.00 til 10.30 ringer S.I. de Gade til ejerkontoret og får accepteret de papirer, kunder har indtelefoneret. Er der papirer, der ikke accepteres, bliver de ikke handlet.

Det nye system skal registrere hvilke papirer, der må handles, og hvilke ejerkontoret har blokeret for.

Præcist kl 10.29 ankommer hr. Wexelmann for kl. 10.30 at sætte sig ved telefonen. Nu kan kunderne ringe ind og fortælle hvilket beløb, de vil sætte på deres konto til at handle for den dag. En kunde kan ikke byde mere, end der står på hans konto. Hans konto har det startbeløb, han ringer ind om formiddagen, og mindskes hver gang, han køber et papir og øges hver gang, han sælger et papir. Hver aften frigives de penge, han har deponeret.

Systemet skal registrere, hvor mange penge en kunde til enhver tid har bundet (via bankgarantier) i dagens løb.

11.30 - 12.00 Ringer Ulla Hansen til kundernes banker og får bekræftet, at de har bankgarantier for de beløb, der står på kontiene. Kun penge, der således er dækning for, kan bruges. Systemet nedskriver enhver konto til det beløb, der er dækning for.

Efter frokost starter selve handlerne. Når kunden ringer ind, opgiver han eller hun kundenummer til Wexelmann, der altid står for selve handlerne. Wexelmann noterer tidspunktet for opringningen (set på det store bornholmerur foran skrivebordet), og nu kan kunden angive sine bud. Et bud er altid enten et salgsbud eller et købsbud. Budet har et tidspunkt for afgivelse (sat til det noterede tidspunkt for opringningen) og et tidspunkt for udløb efter hvilket, det ophører. Et købstilbud har et ønske om et bestemt papir maximalt pålydende og en maksimal kurs. Et salgstilbud har et ønske om salg af et bestemt papir, et maksimalt pålydende og en minimal kurs. Når et salgstilbud udløber, sker handlen til højestbydende til en kurs over minimumsgrænsen, stadigt gældende købstilbud.

Systemet registrerer alle bud og gennemfører handelerne. Alle handler registreres.

Når en kunde ringer ind, kan han altid få oplyst hvilke papirer, der måske bliver handlet, hvilke salgstilbud og købstilbud, der er givet på et givet papir. Han kan afgive bud eller øge købsbud eller sænke salgstilbud.

Systemet skal kunne vise, hvilke papirer, der måske kan blive handlet og hvilke bud der er givet generelt. Desuden skal det kunne finde de bud, der er givet på et bestemt papir, og de bud, en bestemt kunde har givet.

Når han giver et bud vil budet få et entydigt nummer, så han let kan refererer til budet.

Systemet skal genererer entydige numre til budene.

Når dagen er omme ringer Ulla Hansen til ejerkontoret og fortæller, hvilke handler, der er foretaget. Kontoret sørger nu både for at registrere ejerskiftet af papirerne, samt orientering til bankerne om overførelse af penge mellem de forskellige kunder.

Systemet skal afslutte med at vise alle handler og kontoudtog før alt "nulstilles".