Variable
Opgave 5
Til denne opgave skal du ikke bruge variable.
Flyt bilen fra Opgave 1 og Opgave 3 helt hen i venstre side af billedet ved at ændre på koordinaterne (de første to argumenter til rect() og ellipse()).
Introduktion til variable
Før du kan få dine figurer sat i bevægelse, har du brug for at lære om et nyt koncept: variable.
Nogle gange har vi brug den samme værdi mange steder, i stedet for at gentage de samme tal over det hele, kan vi gemme denne værdi i en variabel, så vi kun skal ændre et sted hvis vi beslutter os for noget andet.
Her gemmer jeg tallet 100 i en variabel med navnet 'xpos':
var xpos = 100;
Variablen kan så bruges flere steder i programmet i stedet for et af tallene:
ellipse(xpos,100, 25,25); rect(xpos, 0, 25,25);
Opgave 6
- Introducer variablen "xpos" ved at tilføje linjen:
var xpos = 100;
- Læg variablen til alle x-koordinateterne (første argument til rect() og ellipse())
- Prøv at ændre på xpos og se bilen flytte sig
Næste emne: Animation #1